Aan de keukentafel.

Co Scholten uit Opmeer, geboren in 1964, sinds zijn 16e jaar melkveehouder. Onmiddellijk vanaf de start was het voor hem duidelijk dat hij nimmer concessies zou doen aan kwaliteit en mechanisatie.

Dit resulteerde in eerste instantie in nieuwe stallen die, uitgerust met de modernste middelen de benodigde ruimte gaven om goed renderend te werken én uiteindelijk de tijd gaven om zijn zakelijke inzicht en handelshonger te voeden met een fouragebedrijf.

Co Scholten fourages levert sedert 1991 ondermeer diverse ruwvoerproducten aan talloze (mel)veehouders. Zijn aansluiting (of lidmaatschap) bij de Hisfa deed de groei explosief toenemen. Door zijn contacten en creatieve, toekomstgerichte denken wist hij oplossingen aan te dragen voor tal van recyclingproducten, dit werd ondermeer met een eigen containersysteem en transportmiddelen gerealiseerd.

Grasbaal BV was een feit. Als geen ander wist Co de voordelen van internet te exploiteren en bijna als pionier op internet in de agrarische wereld startte hij samen met compagnon Freerk Karlsbeek het internetbedrijf Mindswitch BV. En net op het moment dat zowel zijn Co Scholten fouragehandel én groenteafval-recyclingbedrijf Grasbaal BV goed draaide sloeg de MKZ in als een bom.

De MKZ uitbraak bevroor elke beweging in de sector. Zijn boerennuchterheid gaf géén ruimte voor paniek, wel véél zorgen en –net als zovelen- een sombere stemming voor de toekomst. De melkveehouder in hem liet verdrietig, maar niet uit het veld geslagen zijn melk weglopen. In zijn hoofd stormde het echter en draaide zijn handelsgeest overuren. Voor het groenteafval wist hij na veel overleg, bellen, faxen en mailen ruimtes en vergunningen te regelen, recyclingopdrachtgevers konden met een gerust hart ademhalen, hij toonde zich een betrouwbare partij.

En ook de melkveehouders, toch afhankelijk van zijn leveranties, wist hij door daadkracht toch te helpen. Want ook in de fouragehandel wist Co de zaken zo te organiseren dat er na enkele dagen, onder strikte voorwaarden uiteraard, toch weer geleverd kon worden. Alhoewel DE HANDEL DUS STIL LAG, werd zijn organisatievermogen en creativiteit tot het uiterste beproefd. Zijn oplossingen bleken tenslotte zo goed, dat zelfs collega c.q. concurrente bedrijven hem wisten te vinden en maar al te graag van zijn diensten gebruik maakte.

Ondanks, of juist dankzij al die extra drukte was het hem duidelijk dat hier een uitzonderlijk kans werd geboden om zijn internetbedrijf een extra stimulans te geven. Al het MKZ nieuws werd verzameld op internet nieuwskrant “Nieuwsgrazer”. Een ontwikkeling van Mindswitch BV. Tot in de kleine uurtjes –meer dan eens zag hij het ‘s ochtends al weer licht worden surfde hij op internet op zoek naar agrarisch, en vooral MKZ nieuws. De enorme informatie stroom op internet werd door hem bekeken, geselecteerd en geplaatst. In de toptijd kende “Nieuwsgrazer” uiteindelijk meer dan 5000 bezoekers per dag.

Uiteindelijk zat Co dus gedurende de MKZ crisis wél aan de keukentafel, maar beslist niet met zijn handen over elkaar. Extra laptop, kranten, leverschema’s, dienstroosters en besprekingen vonden er een plaatsje op. Menig veehouder kon hij gerust stellen met leveranties, maar ook als sommige het niet meer zagen zitten, wist hij met een opbeurend woordje hen weer moed in te spreken. Op het ogenblik lijkt de MKZ-crisis weer wat bekoeld. Co Scholten is er echter van overtuigd dat dit virus wederom de kop op steekt. Nederland weet namelijk met wetten en regels de voordeur stijf dicht te houden, maar vergeet de achterdeur af te sluiten. Op Europees nivo zal er nog veel moeten gebeuren om dit soort calamiteiten in de toekomst te voorkomen. Daarnaast moeten volgens hem de continuerende veehouders, ruimte krijgen om te kunnen ondernemen. Zij moeten steeds groter worden om een renderend bedrijfsbeleid te kunnen voeren. Zonder een steun van de overheid ( op europees nivo tegenwoordig dus) is dit ontzettend moeilijk.

Monte Visser

Bovenstaande column stond in het September 2001 nummer van de Agroflits (heet nu Agrofood)